TRT Haber günün 4’te 1’ini iktidar propagandasına ayırdı

28 Mayıs’ta ikinci turu yapılacak cumhurbaşkanlığı seçimleri öncesi kamu yayıncısı TRT’nin yayın politikasına tepkiler devam ediyor. Gazeteduvar’dan Serkan Alan’ın haberin göre, 14 Mayıs öncesinde de muhalefete dakikalar iktidar temsilcilerine ise saatlerce yer ayırdığı gerekçesiyle eleştiren TRT, bu kez “belgesel görünümlü propaganda” içerikleri nedeniyle tepkilerin odağında.

RTÜK Üyesi Tuncay Keser, TRT Haber’de yayınlanan “Kalkınma Yolunda 100 Yıl”, “Milli Güç Güçlü Türkiye”, “Demokrasi Yolunda 100 yıl” ve “Şehirlerimizle Türkiye” başlıklı belgesel reklamlarla günün 4’te 1’inin iktidar propagandasına ayrıldığını tespit etti.

BİR HAFTADA BELGESELLER 157 KEZ GÖSTERİLDİ

İktidar için hazırlanmış belgesellerin günde 15-20 kez TRT Haber ekranlarına taşındığını belirten Keser, yaklaşık 9 ile 12 dakika arasında süren belgesellerin, “Nükleer Enerji”, “Eğitim, Milli Savunma”, “Milli Muharip Uçak”, “Ulaştırma”, “Sağlık” , “28 Şubat”, “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi”, “Koalisyon Açmazı”, “Ayasofya-i Kebir Camii” gibi konuların işlendiğini vurguladı.

Buna göre 21 Mayıs günü yapılan taramada TRT Haber’de ‘Kalkınma Yolunda 100 Yıl’ belgeseli 8 kez, ‘Demokrasi Yolunda 100 Yıl’ 4 kez, ‘Şehirlerimizle Türkiye’ 6 kez yayınlanırken, söz konusu belgesellerin toplam yayın süresi 2 saat 8 dakika oldu. Aynı gün Cumhur İttifakı ortakları partilerin lider ve sözcülerinin TRT Haber’deki canlı yayın süreleri de 3 saat 40 dakika olurken, toplamda 5 saat 48 dakika iktidar propagandası yapıldı. Haberler de hesaplanınca bu süre daha da arttı.

TRT Haber ekranlarında 18 ile 24 Mayıs tarihleri arasında ‘Kalkınma Yolunda 100 Yıl’ belgeseli toplam 77, ‘Milli Güç Güçlü Türkiye’ belgeseli 17, ‘Demokrasi Yolunda 100 yıl’ belgeseli 33, ‘Şehirlerimizle Türkiye’ belgeseli ise 30 kez gösterildi. Belgesellerin toplam gösterilme sayısı ise 157 oldu.

‘ÇOK AÇIK SUÇ OLUŞTURUYOR’

Yüksek Seçim Kurulu’nun seçim dönemi yayınları için ilkeler belirlediğini, yayın kuruluşlarının tek yönlü ve taraf tutan yayınlar yapamayacakları yönünde kararlar alındığını hatırlatan RTÜK Üyesi Tuncay Keser, “Bugüne kadar, bu ilkelere uyulup uyulmadığı konusunda hiçbir denetim yapılmış değil. Ne YSK ne de RTÜK hiçbir adım atmadı” dedi.

85 milyonun vergileriyle fonlanan TRT’nin fırsat eşitliği ve tarafsızlık konusunda özenli olması gerektiğini belirten Keser, “Seçim günü bile Türkiye Yüzyılı logolu siyasi parti reklamını yayınladı. Propaganda amaçlı olarak seri üretim hazırlandığı belli olan belgeseller, seçimin ilk döneminde TRT ekranlarında görülmeye başlamıştı, son günlerde ise TRT Haber ekranlarında neredeyse tam gün yayınlanıyor” dedi ve tepkisini şu cümlelerle sürdürdü:

“Aslında bunların tamamı reklam filmi niteliğinde… Ücretsiz propaganda için böyle bir formül bulunmuş gibi görünüyor. Bir yandan YSK kararları ihlal ediliyor, bir yandan da kamu zararına yol açılıyor. Bunlar çok açık bir suç oluşturuyor. TRT Yönetimi görevini kötüye kullanıyor ve suç işliyor. TRT Yönetimi, yasakları sürekli ihlal ederek hukuk devleti ilkesini, seçim adaletini ve demokrasiyi baltalıyor.”

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*